وبلاگ دانشجویی سید محمد کاظمی
وبلاگ دانشجویی سید محمد کاظمی

وبلاگ دانشجویی سید محمد کاظمی

6 فن موثر برای جذب مشتری

6 فن موثر برای جذب مشتری 

جرالد کین درباره انجام دادن تجارت یک نفره به شوخی می‌گوید: «آقا بالاسر خود بودن خوب است، چرا که هم می‌توانید فقط نصف روز کار کنید و یا در روز دوازده ساعت سر کار باشید».  

6 فن موثر برای جذب مشتری 


کسب و کارهای کوچک معمولاً با مشکلات زیادی روبه رو می‌شوند. برای مثال، شخصی که کار دو، سه یا چهار نفر را به تنهایی انجام می‌دهد، مسلم است که در کارش با مشکلات زیادی روبه رو می‌شود چرا که همزمان باید مشتریان را ملاقات کند، محصولاتش را بفروشد و در سمینارهای مختلف شرکت کند. جرالد کین درباره انجام دادن تجارت یک نفره به شوخی می‌گوید: «آقا بالاسر خود بودن خوب است، چرا که هم می‌توانید فقط نصف روز کار کنید و یا در روز دوازده ساعت سر کار باشید».

نکته‌ای که باید تمام کاسبان و تاجران به آن توجه کنند این است که باید در زمان بسیار محدودی کارها و وظایف بسیاری انجام دهند و البته باید از حداقل کار بهترین نتیجه لازم را بگیرند یعنی کارشان باید بیشترین بهره داشته باشد. اما برای اینکه از کمترین زمان بهترین استفاده را برد چه باید کرد؟ اگر شما دوست دارید که برنامه‌ها و کارهایتان را به سریع‌ترین و بهترین نحو انجام دهید بهتر است که به نکاتی که در این مقاله به آن اشاره می‌شود خوب توجه کنید و آنها را در رأس کارهایتان قرار دهید. البته برای اینکه خواندن این مقاله خسته کننده نباشد این نکات به صورت پرسش و پاسخ آمده است و فایده دیگر آن این است که به خاطر سپردن نکات آسان‌تر می‌شود.

1- چگونه می‌توانم مشتریان بیشتری بگیرم؟ ادامه مطلب...

ادامه مطلب ...

تصمیم گیری

تصمیم گیری

زندگی شامل تصمیمات زیادی است و اتخاذ بهترین تصمیم ها و انتخاب های معقول کلید موفقیت است. بنابراین، کسب مهارت تصمیم گیری (Decision Making) به فرد کمک می کند. البته هیچ کس نمی تواند همیشه تصمیم های درستی بگیرد؛ اما با توسعه مهارت های تصمیم گیری خود می تواند میزان موفقیتش را افزایش دهد (ترکاشوند، 1385). همه انسان ها هر روزه در مورد مسائل گوناگون زندگی خود تصمیم گیری می کنند؛ ولی همیشه تصمیم های آنها درست و هوشمندانه نیست. یعنی برخی از این تصمیم گیری ها غلط بوده و پی آمدهای ناخوشایندی را برای فرد ایجاد می کنند. بنابراین کسب مهارت تصمیم گیری به افراد و اطرافیانشان کمک می کند تا به نحو مؤثرتری در مورد مشکلات و مسائل زندگی تصمیم گیری کنند. همچنین جوانب مختلف کارها، انتخاب ها و پی آمدهای مثبت و منفی هر یک از آنها را در نظر بگیرند. از طرفی، تصمیم گیری مناسب و واقع بینانه موجب بالا رفتن سطح سلامت روانی می شود. تصمیم گرفتن دارای معانی ضمنی متفاوتی می باشد؛ اما اغلب اوقات تصور می شود که تصمیم گرفتن تنها در لحظات حساس و مهم زندگی انسان معنا پیدا می کند و در لحظات کم ارزش تر از هیچ جایگاهی برخوردار نمی باشد. توانایی تصمیم گیری و دارا بودن اطمینان خاطر در تصمیمات، از وظایف هر پدر و مادر، کارمند و هر عضو مسئولیت پذیر جامعه به شمار می رود. در طول یک روز عادی، هر فرد چندین بار با شرایطی مواجه می شود که تصمیم گیری برای آنها لازم است و این امر به طور مکرر ادامه دارد. به طور مثال، فرد انتخاب می کند که چه لباسی به تن کند، ادامه مطلب... 

ادامه مطلب ...

کارایی عملیاتی و نقش آن در تدوین استراتژی

کارایی عملیاتی و نقش آن در تدوین استراتژی  

 

strategy 

برتری در رقابت از هزران فاکتور همچون ساخت، پرداخت، آماده سازی، فروش خدمات و یا رساندن محصول به دست مشتری تشکیل می شود. کارایی عملیاتی به انجام مراحل ذکر شده به صورت بهتر، سریعتر، و یا با هزینه و خطای کمتر نسبت به سایر رقبا اطلاق می شود. با بالا بردن کارایی عملیاتی، شرکت ها می توانند به صورت هنگفت از مزایای ای رویه بهره مند شوند، نمونه اجرا شده ی این روند را در شرکت های ژاپنی می توان دید که در سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰با بالا بردن کیفیت مدیریت و مراحل آماده سازی محصول از رشده مداوم بر خوردار بودند. با این اوصاف، اگر از دید رقابتی به این موضوع بنگریم، خواهیم دید که بزرگترین چالش در زمینه بهبود کارایی عملیاتی یک شرکت، تقلید پذیر بودن آن است. در اینصورت تمام رقبا در آن زمینه به اجرای آنها می پردازند که این امر باعث می شود نوآوری یک شرکت در زمینه تولید بهینه ی یک محصول یا خدمات خاص با قیمت مشخص، تولید شده با بهترین تکنولوژی ها و روش های مدیریتی جدید به بیرون درز می کند. این امر باعث کاهش قیمت همزمان آن محصول یا خدمات در بازار شده و ارزش آن را نیز افزایش می دهد. اینگونه رقابت باعث بهبود بسیار زیاد کارایی عملیاتی می شود ولی این پیشرفت، با این شرایط به شرکت خاصصی محدود نمی شود. هرچه یک شرکت از خود نوآوری بیشتری نشان دهد، به همان نسبت همگرایی بیشتر از سوی رقبای دیگر اعمال می شود که خود باعث غیر قابل تشخیص بودن شرکت ها از هم می شود.

تثبیت استراتژی، شیوه ای است که شرکت ها برای ایجاد یک فضای رقابتی سالم پیش می گیرند و می کوشند شاخصه ای که شرکتشان را از دیگر رقبا متمایز می کند، حفظ کنند. یعنی اینکه برای انجام یک عمل، عملیاتی متفاوت از سایر رقبا در پیش گیرند، یا اینکه اگر عملیات مشابه است، با شیوه ای متفاوت از رقبا پروسه را پیاده سازی کنند. 

Strategy

 

عملی کردن ایده ها 

سه مسأله کلیدی، زمینه ی کارایی عملیاتی را فراهم می سازد : ادامه مطلب... 

 

ادامه مطلب ...

تفکر خلاق

تفکر خلاق

فکر کردن در واقع مهارتی است که از کودکی فرا گرفته می شود؛ زیرا انسان ها همواره با حوادث فراوانی در زندگی روزمره خود در دوران کودکی مواجه بوده و تا آخر عمر نیز مواجه هستند. چون زندگی از اساس آینه حوادث است و به صورت حوادث شکل پیدا می کند، به همین دلیل چاره ای نیست که از میان گزینه های مختلف که رو به روی آن مسئله قرار دارد دست به انتخاب زده شود و البته همین جاست که برای انتخاب، از فکر استفاده می شود. اما بنا بر شرایط سنی، این افکار از مراحل ساده و ابتدایی شروع شده و در سنین بالاتر به انتخاب های پیچیده تر و انتزاعی منتهی می شود. در حوزه فکر، افراد با مهارت های گوناگونی مانند: مهارت حل مسئله، مهارت تفکر خلاق (Creator Thinking)، و تفکر نقادانه در ارتباط هستند. سقراط، این معلم بزرگ تفکر سخن والایی دارد. او می گوید: «زندگی ناسنجیده، ارزش زیستن ندارد» (نعمتی، 1387: 46). فکر، تمام وجود ما را به جز بخشی که جسم نام دارد، تشکیل می دهد؛ در واقع تمایل و خواسته های افراد برای بهبود بخشیدن به زندگی، همان فکر واقعی آنها برای زنده ماندن و زندگی کردن است. نگرش های آنها در مورد کل زندگی، همان افکارشان در مورد این موضوع هاست. گذشته، الان و همین لحظه، چیزی جز همان فکر و اندیشه نیست. تصمیم و قاطعیت برای موفقیت، موردی بیشتر از فکر برای انجام آن نیست. بنابراین اندیشه موفقیت در واقع فکر موفق شدن است (دایر، 1387: 59 و 60). از رایج ترین روش های تقویت خلاقیت، روش بارش مغزی، بارش فکری، تحریک ذهنی یا طوفان ذهنی است. در این روش که به صورت گروهی انجام می شود، موضوع یا مسئله ای مطرح می شود و افراد به طور آزادانه به بیان افکار و راه حل های خود می پردازند (به پژوه، 1388: 21 و 20). اما تفکر خلاق از نظر تورنس (Torrence-1988) عبارت است از: «فرآیند درک مشکلات، مسائل، کمبود اطلاعات و عوامل جا افتاده، حدس زدن و فرضیه ساختن در مورد این کمبودها: ارزیابی و آزمون فرضیه ها و حدس ها؛ اصلاح و ارزیابی مجدد آنها و بالاخره ارایه نتایج» (حائری زاده و محمد حسین، 1383: 18). تورنس معتقد است که انسان برای بقاء نیاز دارد قدرت خلاقیت کودکان را توسعه و مورد استفاده قرار دهد؛ زیرا خلاقیت بشر مهم ترین اسلحه اوست و با آن می تواند فشارهای روحی ناشی از زندگی روزانه و فشار ناشی از امور فوق العاده را از بین ببرد. وقتی نیاز به خلاقیت احساس و اعتقاد به شکوفایی آن پیدا شد، باید به پرورش و توسعه آن در کودکان پرداخت. تفکر خلاق به طور بالقوه در همه انسان ها وجود دارد؛ ولی ظهور خلاقیت در انسان ها بستگی به محیط و موقعیتی دارد که در آن پرورش خواهند یافت (پور علیرضا، 1388: 44). این نوع تفکر، هم به حل مسئله و هم به تصمیم گیری های مناسب کمک می کند. با استفاده از تفکر خلاق، راه حل های مختلف مسئله و پی آمدهای هر یک از آنها بررسی می شوند. این مهارت، افراد را قادر می سازد تا مسائل را از ورای تجارب مستقیم خود دیده و حتی زمانی که مشکلی وجود ندارد و تصمیم گیری خاصی مطرح نیست، با سازگاری و انعطاف بیشتری به زندگی روزمره پرداخته شود. همچنین تفکر خلاق موجب می شود تا مسائل و مشکلات از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و راه حل های تازه ای برای مشکلات پیدا شود. با استفاده از این مهارت، تصمیم گیری های افراد مناسب تر انجام می شود و مسائل هم به طور عملی تر حل خواهند شد.
مهارت تفکر خلاق نیز مانند سایر توانایی ها از اجزایی تشکیل شده که عبارتند از: یادگیری فعال به وسیله جست و جوی اطلاعات جدید، تفکر مثبت، ابراز وجود، تشخیص حق انتخاب های دیگر برای تصمیم گیری و تشخیص راه حل های جدید برای مشکلات. برای ایجاد یا پرورش تفکر خلاق می توان از روش های زیر استفاده کرد:ادامه مطلب... 

ادامه مطلب ...